torsdag 30 juli 2009

Mer om resan till Tromsö

Här är den låånga raka vägen genom Finland, öde.....

Det blir inte alltid som man tänkt sig..... bilderna gick inte att lägga till texten jag skrivit så dom kommer nu istället!!!




Sommaröy, vi for ut dit och åt middag en kväll, gasolkök och en kastrull och några burkar och den här utsikten och det blir en fantastisk middag. En havsörn kretsade ovan oss, ett tag så nära att jag tyckte mig se fjädrarnas teckning. Ett tag var han jagad av två fiskmåsar som var ute efter hans middag!!! orutinerad med kameran tryggt i sin väska och med alldeles för fjuttigt objektiv blev det inga bilder.....



En strand alldelels vid Sommaröy, full med snäckor, krabbskal och annat spännande, tjejerna var där länge och samlade på snäckor. Fjällbjörkarna gav först vika där sanden tog vid.




Vi började dagarna med lite stadsliv, vi gick på museer, cafeer, gick i affärer
Hm vad mkt fint och billiga fjällkläder det finns där!! och ffa bra utekläder till barn!! i Sverige är ju barnkläderna gjorda för catwalk och inte fjällwalk!! Sen tog vi bilen och körde genom fjäll och dal och så ner till havet.




Sista natten var vi på Ramfjord camping, en lugn och stilla plats vid vattenbrynet. Ca 2 mil från Tromsö. Vi satt ute åt färska räkor, nybakat tromsbröd och vitt vin, Masi, och såg ut över denna fjord. Vi undrade varför vi trängts på den andra campingen...... när det fanns en sån här härlig plats.
Jag minns att jag firat midsommar här en gång för längesedan tillsammans med ett gäng svenska sjuksköterskor och norska också för den delen.
Nästa dag var det dags för Sverige men en gång Tromsö alltid Tromsö!!!!







1 kommentar:

Bjelfen sa...

Vad jag gillar dina bilder, Norge är så vackert... ska nog kika efter era spår och ta mig dit snart också :-)