torsdag 3 september 2009

Källan

Mitt ute i myrmarken är det som en liten ö med tallskog, och där, plötsligt, viker mossan undan för ett kristallklart, smaragdgrönt vatten.
Jag får nästan svindel då jag tittar ner, det är djupt.
På den silvriga botten bubblar det, ibland lite, ibland mycket. Nytt vatten kommer upp från jordens inre! Alldeles nytt, färskt, iskallt. Undrar hur länge vattnet färdats genom urberget?

Jag luktar på det, smakar. Det är kallt, smakar ingenting alls men det doftar så friskt!
En källa, en början eller en del av ett fantastiskt kretslopp!!


3 kommentarer:

Bjelfen sa...

Helt otroligt! Så vackert och speciellt :-) Jag vill också dit och titta.

karin på väg sa...

Jo, den finns vid Lomträsk!!
Verkligen värd ett besök

Anette V sa...

Underbar djup blågrön färg! Kanske nåt att måla med ...nyansen alltså:)

Jag kan riktigt känna doften ...mmm